piątek, 25 kwietnia 2014

Poszukiwanie rodziców Marianny Prusinowskiej z d. Śliwka z Jeziorka (moich 3xpradziadków).

Wg przekazów rodzinnych Marianna Śliwka urodziła się ok. 1861 roku (źródło z USA), pochodziła z Jeziorka, wsi w parafii Piątnica. Miał brata Adama, który przyjeżdżał w latach 30-40 tych do Niksowizny. Rodzina Śliwków miała też kuzynów w Kalinowie. Ok. 1880 roku Marianna wyszła za mąż za Stanisława Prusinowskiego, rodzina mieszkała najpierw w Łosewie, później w Niksowiźnie. Udało mi się nawiązać kontakt telefoniczny z dwiema rodzinami o nazwisku Śliwka vel Śliwko, których przodkowie pochodzili z  Jeziorka. Jedna z rodzin potwierdziła, że mieli kiedyś kuzynów w Łosewie i Niksowiźnie. Rodzina ta to  potomkowie Jana Śliwki i Marianny z d. Koryszewskiej. Rodzinę tę wspominają akty urodzeń z parafii Piątnica:
ŚLIWKA Adam, syn Jana i Marianny Koryszewskiej, urodzony w Jeziorku 24.12.1883.
ŚLIWKA Antoni, syn Jana i Marianny Koryszewskiej, urodzony w Jeziorku 25.01.1886.
Z wypisów tych wynika, że dzieci Jana i Marianny Śliwków rodzą się  tym samym czasie co dzieci Stanisława i Marianny Prusinowskich. Jan Śliwka mógł więc być bratem Marianny (mojej praprababci) a jego syn Adam odwiedzający Niksowiznę w pamięci rodziny Prusinowskich, mógł się zapisać jako brat Marianny, a nie jej bratanek. To tłumaczyłoby podobne relacje o dalekich kuzynach jakie pozostały w pamięci  członków rodzin Śliwków i Prusinowskich. Jeśli w trakcie dalszych badań uda się potwierdzić, że Jan Śliwka i Marianna byli rodzeństwem ułatwi to poszukiwanie dalszych (wspólnych) przodków a wymiana wspomnień  rodzinnych wzbogaci nasz stan wiedzy o rodzinie. 

Powyższy materiał napisałem kilka miesięcy temu z zamiarem publikacji. Przed publikacją chciałem jeszcze odnaleźć akt zgonu Marianny Prusinowskiej z d. Śliwka. Dzięki informacjom otrzymanym od wnuka Marianny, Bolesława Prusinowskiego udało mi się odnaleźć ten dokument, który zawierał informacje, że Marianna była córką Pawła Śliwki i Wiktorii z d. Nowackiej (moi 3xpradziadkowie - 5 pokolenie przodków). To umożliwiło mi  dalsze poszukiwania i zdobycie nowych informacji, które z radością publikuję jako rozszerzenie wcześniej napisanego materiału.

Zadzwoniłem więc do potomków Jana i Marianny z zapytaniem czy rodzicami Jana byli Paweł Śliwka i Wiktoria z d. Nowacka. By uzyskać wiarygodną odpowiedź zostałem niejako "przekierowany"
do osoby, która na tych sprawach zna się najlepiej. Osobą tą okazała się potomkini Jana i Marianny Koryszewskiej - Maria Dziekońska. Tak się dla mnie  szczęśliwie złożyło, że p. Maria podobnie jak ja, interesuje się historią swej rodziny i ma ku temu szczególną sposobność - jest Kierownikiem USC w Piątnicy.  Szybko nawiązaliśmy tzw. owocny kontakt i wymianę informacji. 
Okazało się, że rzeczywiście Jan Śliwka i Marianna byli rodzeństwem wiec p. Maria i p. Kazimierz Śliwko z Rządkowa z którym rozmawiałem wcześniej są moimi krewnymi a  naszymi wspólnymi przodkami są właśnie Paweł Śliwka i Wiktoria z d. Nowacka. Zatem dalsze poszukiwanie przodków to już wspólna sprawa - moja i Marii Dziekońskiej. Mamy już niektóre dokumenty dotyczące Pawła i Wiktorii, które postaram się zaprezentować w następnych postach. 
Mamy też  akt małżeństwa  Stanisława Prusinowskiego i Marianny z d. Śliwki, który wymienia ich rodziców - więc znam już nie tylko rodziców Marianny ale też i Stanisława. Marysiu bardzo dziękuję za kopię tego dokumentu, nie tylko w imieniu swoim ale też i całej rzeszy potomków Stanisława i Marianny w kraju i zagranicy. 

I tak genealogia połączyła osoby i rodziny, które do tej pory nie zdawały sobie sprawy ze swego pokrewieństwa i wspólnych przodków. Mam nadzieję, że kiedyś uda nam się spotkać, porozmawiać, obejrzeć stare fotografię i tym samym  wzbogacić historię naszych rodzin o  losy wspólnych przodków i dalekich krewnych.

Pozdrawiam zatem wszystkich krewnych wywodzących się od wspomnianych Pawła i Wiktorii.

1 komentarz:

  1. Tworzę drzewo genealogiczne rodziny Śliwków z Jeziorka. Szukam informacji o Stanisławie ur. w 1891, Stefanii Śliwka ur. w 1894 i ich siostrze Zofii ur. 1896 (z Jeziorka). Jest to rodzeństwo mojego dziadka Antoniego Śliwki ur. w 1904. Prawdopodobnie mogli wyjechać do USA lub Kanady.

    kontakt: ewaewapoczta@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Komentarze publikowane będą po zatwierdzeniu.