czwartek, 12 grudnia 2013

Poszukiwanie prapradziadków Gugnackich.


Mój blog jest nie tyle o przodkach co o ich poszukiwaniu - osoby czytające go, niejako wraz ze mną  uczestniczą w poszukiwaniach, w analizie dokumentów, w zbieraniu relacji i wspomnień. W dzisiejszym poście przedstawiam kilka etapów poszukiwań prapradziadków - poszukiwań jak na razie bezskutecznych.

Rodzice mego pradziadka Ludwika Gugnackiego to jedyni prapradziadkowie których nie odnalazłem. W innych liniach idzie mi znacznie lepiej - mam już niektórych prapraprapradziadków (4 x pra) i nadzieję na więcej.
W jednym z wcześniejszych postów pisałem: 

Gugnaccy ze wsi Ptaki - dzieci Ludwika i Doroty.


Ludwik Gugnacki był moim pradziadkiem. Niestety przekazy rodzinne na jego temat są bardzo skromne. Ludwik z Dorotą bardzo wcześnie osierocili swoje dzieci, które nie potrafiły przekazać informacji o ich życiu, dokonaniach, następnym pokoleniom. Mnie do tej pory nie udało się odnaleźć żadnych matrykaliów bezpośrednio związanych z Ludwikiem i Dorotą. 

Od tamtej pory trochę się zmieniło. Znalazłem rodziców Doroty oraz jej siostrę. Niestety co do Ludwika mam tylko przypuszczenia z którymi dzielę się w niniejszym poście. 
Skoro nie mogę znaleźć rodziców Ludwika postanowiłem odnaleźć jego rodzeństwo i poprzez ich metrykalia odnaleźć rodziców Ludwika. W Ptakach, w czasach gdy żył mój dziadek Bronisław Gugnacki, żyli jego stryjeczni bracia: Florian, Antek i Bolesław. Pokolenie mojej mamy mówi o nich: stryj Bolek, Florek i Antek i pokrewieństwo między rodzinami jest oczywiste. Postanowiłem więc odnaleźć ojca trzech braci. Najpierw rozpocząłem od przepytania najstarszych mieszkańców wsi Ptaki. Wszyscy zgodnie twierdzili, że ojcem ich był  Stanisław - niestety co do żony Stanisława były już pewne rozbieżności. Pojawiły się imiona: Urszula oraz Katarzyna i żeby wyjaśnić definitywnie sprawę, zgłosiłem się do USC Kolno. Znając rok śmierci Bolesława Gugnackiego (1967 - moi rodzice i krewni byli na pogrzebie) poprosiłem o dane z aktu zgonu. Okazało się, że żona Stanisława miała na imię Justyna. Dzięki zgromadzonym wypisom metrykalnym szybko ustaliłem, że Justyna była z domu Gadomska i była rodzoną siostrą Doroty - żony Ludwika. Ustalenia moje potwierdzają przekazy rodzinne (relacje Adeli Gugnackiej z d. Ptak - żony Bronisława), która mówiła  o dziadkach swego męża, że ... bracia poślubili siostry.
Wg Adeli, Dorota po śmierci męża zamieszkała u siostry - jednak z jej przekazu wynikało, że siostra ta mieszkała na siedlisku Rafałowe lub z kimś z tego siedliska była spokrewniona lub spowinowacona. 
Oczywiście musimy do tego podejść ostrożnie - moja babcia Adela urodziła się w 1912 roku,  więc informacje o rodzicach swego męża znała tylko z dużo późniejszych przekazów. Mogła też pomylić pokrewieństwa, ponieważ Bolesław Gugnacki vel Bugnacki z siedliska Rafałowe ożenił się ze Stefanią Ptak - siostrą cioteczną  Adeli. 
Wracając do Stanisława - niestety podobnie jak w przypadku Ludwika, nie udało mi się do tej pory znaleźć żadnych metrykaliów, które wymieniają jego rodziców.
Postanowiłem więc wypisać wszystkich Gugnackich, którzy mogliby być  rodzicami Ludwika i w ten sposób (np. poprzez wykluczenie) odszukać interesujących mnie przodków. 

Wg przekazów Ludwik zmarł w wieku ok 40 lat (zmarł ok 1911 roku). Urodził się wiec około roku 1870. Przyjąłem więc, że wszyscy małżonkowie Gugnaccy ze wsi  Ptaki lub Samule (siostra Adeli - Eleonora wspomniała kiedyś, że rodzice Ludwika mogli pochodzić z Samulów), których dzieci rodzą się w latach 1850-1890 mogą być rodzicami Ludwika i Stanisława. 
Oto te małżeństwa:


1. Józef Gugnacki i Rozalia z Malinowskich - ich dzieci urodziły się w 1879, 1886, 1887 roku; mieszkali w Ptakach
2. Wojciech Gugnacki i Franciszka z Kulisiów - ich dzieci urodziły się w 1857, 1860 roku; mieszkali w Ptakach
3. Józef Gugnacki i Maryanna z Prusinowskich - ich dzieci urodziły się w 1853, 1854; mieszkali w Ptakach
4. Ignacy Gugnacki i Julianna z Sexcińskich - ich dzieci urodziły się w 1862, 1864, 1865; mieszkali w Ptakach
5. Maciej Gugnacki Agnieszka z Paprotów - ich dzieci urodziły  się w 1856, 1872, 1880; mieszkali w Ptakach 
6. Mateusz Gugnacki i Maryanna z Cieloszczyków - ich dzieci urodziły się w 1854, 1856, 1862, 1863; mieszkali w Ptakach 
7. Wojciech Gugnacki i Franciszka z Ptaków - ich dzieci urodziły się w 1845, 1850, 1872, 1874; mieszkali w Ptakach
8. Jakób Gugnacki i Barbara z Poredów - ich dziecko urodziło  się w 1877; mieszkali w Ptakach
9. Franciszek Gugnacki i Julianna Pupek - ich dziecko urodziło się  w  1882; mieszkali w Ptakach 
10. Wojciech Gugnacki i Marianna Trzcińska - ich dziecko urodziło się w 1885 roku - nie mam pewności czy rodzina pochodziła z Ptaków

Rodzinę Józefa Gugnackiego i Rozalii z Malinowskich , wykluczam ponieważ ich syn Stanisław, ożenił się z Katarzyną z Szewczyków a nie z Justyną z Gadomskich. 
Wykluczam też rodzinę Wojciecha Gugnacki i Franciszki z Ptaków ponieważ ich syn Ludwik zmarł w 1886 roku więc nie mógł być moim pradziadkiem. 

Pozostało 8 rodzin - ewentualnych moich prapradziadków. Mam nadzieję, że każdy nowy dokument do którego dotrę będzie przybliżał mnie do rozwiązania tej kwestii i mam skromną nadzieję, że nie tylko mnie to interesuje.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze publikowane będą po zatwierdzeniu.