piątek, 19 lipca 2013

Cd. sprawy Mikołajki i nazwiska Chilecka, czyli mój wypad w okolice Kolna.

W lipcu udało mi się odwiedzić rodzinne strony moich przodków, czyli okolice Kolna. Pobyt był krótki ale dla mnie owocny i bardzo się cieszę, szczególnie ze spotkania z p. Anną Bazydło. Pani Ania pochodzi z Niksowizny i chociaż od wielu lat już tam nie mieszka, dobrze pamięta czasy swojej  młodości (lata 30-te XX wieku). Powodem  dla którego chciałem się z nią spotkać, była postać Mikołajki i wyjaśnienie kwestii  małżonka tejże Mikołajki.
We wcześniejszym poście pisałem, że wg relacji rodzinnych była żoną Mikołaja Niezgody. Przytoczyłem też relacje Bolesława Prusinowskiego, który uważał, że Mikołajka pochodziła z Porytego co by jednoznacznie wskazywało na żonę Mikołaja Wnuka (brata mego pradziadka). Tą wersję potwierdziła p. Ania, jednoznacznie twierdząc, że Mikołajka miała nazwisko Wnuk. Sprawę więc mamy przesądzoną - Mikołajką co mieszkała u Niedbałów "na górce" była Marianna Wnuk zd. Tyszka.
Pani Ania wspomina, że bardzo lubiła do niej chodzić, gdyż wujenka (tak przyjęło się w jej rodzinie mówić do Marianny)  piekła pyszne ciastka. Przepis i umiejętność wypieku przywiozła z Ameryki (pobyt Marianny w Ameryce mamy dobrze udokumentowany)Marianna Wnuk mieszkała u nich na tzw. dożyciu po tym jak sprzedała im swoją gospodarkę. Gospodarkę tą kupił ojciec p. Ani, Stanisław Niedbała swemu bratu Bronisławowi. Pani Ania nie pamięta męża Mikołajki ani ich dzieci. Nie potrafiła też opowiedzieć żadnej informacji o nich. Potwierdza się więc hipoteza, że Mikołaj i Marianna byli małżeństwem bezdzietnym i Mikołaj zmarł dużo wcześniej od żony. Myślę,  że dalsze dociekania przyniosą więcej informacji o tej rodzinie. Mam nadzieję, że to nie jedyne spotkanie z p. Anną i jeszcze nie raz uda nam się porozmawiać o naszych rodzinach.

Pani Aniu bardzo dziękuję za tę chwile rozmowy i wiadomości, które są dla mnie bardzo cenne. Serdecznie pozdrawiam.


Będąc w okolicach Kolna próbowałem też wyjaśnić sprawę nazwiska panieńskiego żony Seweryna Wnuka. Otóż przejrzałem akt zgonu jej syna Wiktora gdzie bardzo wyraźnie napisane jest CHILECKA. Akt zgonu brata Wiktora - Franciszka, wystawiony kilka lat później, nie podaję nazwiska panieńskiego Marianny. Dalej więc jest to sprawa nierozstrzygnięta. Myślę, że dopiero dotarcie do aktu małżeństwa jej syna Mikołaja i dokładne przeanalizowanie tego wpisu z 1891 roku,  wyjaśni tę sprawę. Jest też inny trop (kolejny!). Otóż na liście pasażerów płynących w 1907 roku do USA, odnalazłem Józefa Halickiego (Halitzki) z Niksowizny co by świadczyło, że rodzina o podobnym nazwisku mieszkała kiedyś w Niksowiźnie i być może to właśnie z niej pochodziła Marianna.

W akcie zgonu Franciszka Wnuka wspomniana  jest jego żona, Anna z domu Alicka (co porządkuje informację zamieszczoną w komentarzu p. Irka Milewskiego, dotyczącą Anny Niedbały).

Dalsze informacje, które "przywiozłem" ze sobą z okolic Kolna, posłużą mi za materiał do następnych postów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze publikowane będą po zatwierdzeniu.